Løbekursus

Home / Fysioterapi / Løbekursus

Natural Running

Natural running, også kendt som forfodsløb, fladfodsløb, barfodsløb og poserunning. Forskellige navne, men i bund og grund det samme. Formålet er at beskrive en biomekanisk korrekt måde at løbe på, som mennesker har udviklet sig til gennem tusindvis af år.

Natural running synes jeg er den mest rammende betegnelse, det handler langt fra kun om hvordan vi lander på foden. Løb er en helkropsbevægelse, som hvis udført korrekt, giver en landing under sig selv med en lille tendens til at forfoden kommer i som det første.

Historien bag:

Gennem tiderne har vi udviklet os fra aber i træerne, til det løbende menneske på savannen. Vi har mange af de samme karakteristika som andre løbende dyr også har. Blandt de helt essentielle er vores achillessene og svangsene. Disse strukturer giver os mulighed for at støddæmpe når vi løber og derved fordele belastningen af de mange tusinde landinger vi foretager os. For at udnytte denne støddæmpning skal man løbe som vi har udviklet os til. Natural running og de andre ovenstående begreber er alle forsøg på at beskrive denne evolutionære løbemetode.

Med andre ord: Der findes kun én rigtig måde at løbe på, den måde vi har løbet på indtil for ca 50 år siden.

Den moderne løbesko, hvis primære kendetegn er en kraftig hælstøddæmpning samt en vis grad af antipronationskontrol, har ikke altid eksisteret. Før denne skos tid løb vi natural running uden af tænke over det. Desværre har vi gennem de sidste 50 år vænnet os til at løbesko er noget der skal støddæmpe for os og ”redde” os fra vores skavanker og pronerende fødder. Det paradoksale i det er, at selve skoen er med til at muliggøre den kraftige hællanding ude foran kroppen der forårsager den kraftige pronation og i det hele taget størstedelen af nutidens løbeskader. Tager vi den hællandingsdesignede sko af og løber af sted i bare tæer, som vi jo evolutionært har udviklet os til, så begynder vi automatisk at lande mere på forfoden igen, for det gør fandens ondt at hamre den bare hæl i jorden.

Er det så, så simpelt som at smide skoene og så bare løbe derud af. Nej desværre, det er ikke kun et spørgsmål om hæl eller forfod. Løb er en helkropsbevægelse og løbere der har løbet hællanding løber helt grundlæggende forkert på rigtig mange områder og det rettes der ikke op på ved blot at strække fodleddet og lande med forfoden først. Dertil kommer at det moderne menneske løber rundt med meget svage fodstrukturer efter et helt liv pakket ind i aflastende sko. Hvis vi derfor bare smider skoene fra os, og løber 5 km derudaf, er der overvejende risiko for alt fra vabler, overbelastede lægge og achillessener til knoglebrud.

Vi skal derfor lære at løbe, som vi ville gøre i bare fødder – bare inde i løbeskoen.

Natural running er løb som jægeren på savannen gjorde det. Det er udnyttelse af kroppens naturlige evne til at støddæmpe, det er let, lydløst og fjedrende når det er bedst. Når vi løber rigtigt skal vi have følelsen af at vi kan rejse os direkte fra stolen og begynde at løbe uden at varme op. Når vi er færdige med en løbetur skal vi føle os trætte i vores benmuskler på den gode måde, men ikke have krampagtige muskelspændinger, ømhed i senetilhæftninger eller et stort behov for at strække ud. Vi skal bare puste ud og føle os afslappede.

Natural running foregår med god holdning, rettet helt ud. Det involverer alle de store muskelgrupper i benene med et stort fokus på at bruge vores hofteled som primus motor for bevægelsen. Herigennem udnytter vi kroppens ressourcer bedst muligt og minimerer risikoen for overbelastningsskader.

Gennem utallige løbestilsanalyser viser min erfaring mig, at der er stor forskel på det billede folk har af dem selv, og den objektive virkelighed jeg med mit faglige blik ser.

Får du rettet dig nok op?

Lander du under dig selv i en aktiv bagudtrækkende bevægelse?

Strækker du hoften og knæet igennem?

Får du bøjet i hofte og knæ når du trækker benet fremad?

Dette og meget mere skal alt sammen foregå for at få mest ud af din løbetur.

Natural running skal øves og trænes, for din krop er ikke trænet til det, men det kan læres af alle.

På løbekurset lærer du den grundlæggende teknik for natural running, så du er godt rustet til at løbe bedre og med mindre risiko for skader.

God løbetur

Michael Stentz



Seneste fra Facebook

Gå ikke glip af dette løbekursus med vores løbestilsekspert Michael Stentz. En fantastisk mulighed for at forbedre din løbestil og blive skadesfri:

Løb uden skader 👣

- For dig der døjer med tilbagevendende skader, som forhindrer dig i at løbe, som du har lyst til
- For dig der gerne vil i gang med at løbe
- For dig der føler at løb er tungt og vil forbedre løbestilen

🌳Hvornår: mandag kl. 16.30 til 17.30.
9 sept., 23 sept. og 7 okt.
🌳Hvor: Broen ved Skovsøen i Fruens Bøge, Odense.
🌳Pris: 500kr

⏱Sidste tilmeldingsfrist: 2 september. Der er kun plads til 10 på holdet, så book allerede nu din plads.

👉Tilmelding foregår hos Alleens fysioterapi på telefon 66121431.

Ved kurset lærer du gennem mange praktiske øvelser den grundlæggende teknik for løb. 🏃‍♂️ Øvelserne tilpasses så de passer til dig og din løbeform.
Der er plads til individuel feedback på hvordan du forbedrer din løbestil og slipper af med dine skader.

I det hele taget bliver du meget klogere på hvad løb er.🏃‍♀️

Jeg glæder mig til at se dig.
Michael Stentz

Find begivenheden her:
www.facebook.com/events/487127938504494/?event_time_id=487127945171160
... Se mereSe mindre

Gå ikke glip af dette løbekursus med vores løbestilsekspert Michael Stentz. En fantastisk mulighed for at forbedre din løbestil og blive skadesfri:

Løb uden skader 👣 

- For dig der døjer med tilbagevendende skader, som forhindrer dig i at løbe, som du har lyst til
- For dig der gerne vil i gang med at løbe 
- For dig der føler at løb er tungt og vil forbedre løbestilen

🌳Hvornår: mandag kl. 16.30 til 17.30. 
 9 sept., 23 sept. og 7 okt.
🌳Hvor: Broen ved Skovsøen i Fruens Bøge, Odense.
🌳Pris: 500kr

⏱Sidste tilmeldingsfrist: 2 september. Der er kun plads til 10 på holdet, så book allerede nu din plads.

👉Tilmelding foregår hos Alleens fysioterapi på telefon 66121431.

Ved kurset lærer du gennem mange praktiske øvelser den grundlæggende teknik for løb. 🏃‍♂️ Øvelserne tilpasses så de passer til dig og din løbeform.
Der er plads til individuel feedback på hvordan du forbedrer din løbestil og slipper af med dine skader.

I det hele taget bliver du meget klogere på hvad løb er.🏃‍♀️

Jeg glæder mig til at se dig.
Michael Stentz

Find begivenheden her:
https://www.facebook.com/events/487127938504494/?event_time_id=487127945171160

Kommentér på Facebook

Vær opmærksom på at holdet foregår over 3 mandage.😃

Kan stærkt anbefales🏃‍♀️

Winnie Lindberg Andersen måske det var noget?😊👍

Vi siger velkommen til fysioterapeut Signe Valentin som en del af teamet på Alléens Fysioterapi.
Signe holder pause fra yoga holdene frem til september, så vi kan glæde os over at have hende på fuld tid på klinikken hele sommeren.🌞
... Se mereSe mindre

Vi siger velkommen til fysioterapeut Signe Valentin som en del af teamet på Alléens Fysioterapi.
Signe holder pause fra yoga holdene frem til september, så vi kan glæde os over at have hende på fuld tid på klinikken hele sommeren.🌞

Kommentér på Facebook

Stort tillykke Signe og tillykke til jer på Alléens fysioterapi👍☀️😊

Tillykke med Signe - hun er en skøn pige - pas godt på hende 👍☀️🌹

3 måneder siden

Alléens Fysioterapi og Sportsklinik

Løbekursus starter på onsdag, det bliver megasjovt og lærerigt😃 Så skal du optimere dit løb eller komme af med skader er det nu du skal få ringet til Alléens Fysioterapi på tlf: 66121431Alleens Fysioterapi tilbyder nu løbekursus med vores løbestilekspert Michael Stentz. Gå ikke glip af dette introduktionstilbud:

Løbekursus – lær at løbe naturligt let løb👣

- For dig der vil optimere din løbestil, så du løber hurtigere og mere effektivt.
- For dig der døjer med tilbagevendende skader og småskavanker, som forhindrer dig i at løbe, som du har lyst til.
- For dig der gerne vil i gang med at løbe eller føler at løb er tungt og alt for hårdt.

🌳Hvornår: 4 onsdage i træk fra kl. 14.30 til 16.00. Opstart: 15. maj
🌳Hvor: ved skovsøen i Fruens Bøge, Odense.
🌳Pris: intropris på kun 600kr (normalt 800kr).

Under kurset vil du gennem praktiske øvelser lære den grundlæggende teknik for løb. 🏃‍♂️
Kurset kommer bl.a. til at indeholde oplæg om skader, skovalg og optimal løbeteknik.

I det hele taget bliver du meget klogere på hvad løb er, og hvordan det skal føles i kroppen.🏃‍♀️

👉Tilmelding foregår hos Alleens fysioterapi på telefon 66121431.

Find begivenheden her:
www.facebook.com/events/401683747049483/
... Se mereSe mindre

Løbekursus starter på onsdag, det bliver megasjovt og lærerigt😃 Så skal du optimere dit løb eller komme af med skader er det nu du skal få ringet til Alléens Fysioterapi på tlf: 66121431